کامپیوتر دونی
مخصوص بچه های پیام نور لواسون(کامپیوتری آ)
 
جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 14:23 ::  نويسنده : مافی

 

استیون پاول جابز

 

 

(به انگلیسی: Steven Paul Jobs) (تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ - درگذشت: ۵ اکتبر ۲۰۱۱)[ کارآفرین، مخترع، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ ساله، شرکت رایانه‌ای اپل را تاسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت و پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II را راهی بازار کرد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک کرد و در همان سال شرکت نکست را تاسیس کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به "ورک استیشن" اشاره کرد که اولین مرورگر وب بر روی آن ساخته شد

 

سنگ قبر استیو

استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان فرانسیسکو از مادری به نام خوان کارول شیبلو پدری سوری و مسلمان به نام عبدالفتاح جان جندلی که هردو دانشجو بودند زاده شد. آن دو در آن زمان هنوز با هم ازدواج نکرده‌بودند. هنگامی که استیو به دنیا آمد جندلی و دوستش خوان شیبل که هر دو ۲۳ ساله بودند نمی‌توانستند فرزندشان را بزرگ کنند. خوان که از یک خانواده مسیحی محافظه‌کار بود نمی‌توانست خانواده‌اش را متقاعد کند که با یک عرب مسلمان ازدواج کند.

در نهایت استیو که یک عرب آمریکایی و یک آلمانی سوییسی بود، توسط پل رینهولد جابز (تولد: ۱‌۹۲۲، مرگ: ۱۹۹۳) و کلارا هاگوپیان (تولد: ۱۹۲۴، مرگ: ۱۹۸۶ به فرزندی پذیرفته شد. هنگامی که از «پدر و مادر خواندهٔ» او سوال شد، جابز با پافشاری پاسخ داد که پل و کلارا جابز «پدر و مادر من بودند». او بعدها در زندگی نامهٔ خود اظهار داشته که "۱٬۰۰۰ درصد آنها پدر و مادر من بودند." هنگامی که استیو ۵ ساله بود، خانوادهٔ جابز از سان فرانسیسکو به مانتین ویو در کالیفرنیا نقل مکان کردند. مانتین ویو در سیلیکون ولی قرار داشت. استیو فرزند دره بود و روح و انرژی سیلیکون ولی بر اعماق وجود استیو تاثیر گذاشت. بعدها، پل و کلارا دختری به نام پتی را به فرزند خواندگی پذیرفتند. پل جابز که یک مکانیک ماهر کارخانه ساخت لیزر بود، مقدمات ابتدایی الکترونیک و طریقهٔ کار با دست‌ها را به پسرش آموزش داد. کلارا جابز یک حسابدار بود و به استیو خواندن را پیش از رفتن به مدرسه آموخت.

جابز در سال ۱۹۹۵ در پاسخ به این سوال که می‌خواهد چه چیزهایی را به فرزندانش منتقل کند، چنین گفت: «تنها می‌خواهم برای آنها به همان خوبی باشم که پدرم برای من بود و در تمام مدت زندگی‌ام نیز به این مساله فکر می‌کنم

استیو جابز یکگیاه‌خواربودایی بود. به گفته بی‌بی‌سی او یک میلیاردر هیپی بود. او یک دانشجوی موبلند انصرافی از کالج بود که آرزوهای بی‌نهایت داشت. او به شکلی الهام شده کمال‌طلب بود و روحیه قلدرمئابانه داشت.

در کتاب خاطرات آقای جابز گفته می‌شود که استیو جابز همواره این حس را داشت که زود می‌میرد. جابز به جان اسکالی، مدیرعامل پیشین شرکت اپل، در این زمینه گفته بود: «همهٔ ما زمان و فرصت کوتاهی روی زمین داریم. برای همین ما فقط فرصت داریم که یکی دو کار را به انجام برسانیم. هیچ کس نمی‌داند چه قدر زندگی می‌کند. من هم نمی‌دانم. اما احساس می‌کنم باید تا جوانی هست هرچه می‌توانم این فکرها را به انجام برسانم.» او در سال ۲۰۰۵ در سخنان معروفش در دانشگاه استنفورد دیدگاه‌هایش را درباره مرگ و زندگی و کوتاهی عمر به خوبی روشن کرد:

« همین که فکر می‌کنم به زودی می‌میرم، مهم‌ترین ابزاری است که کمکم می‌کند بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنم. »

جابز برنامه‌های غذایی مختلفی را مانند رژیم گیاه‌خواری یا میوه‌خواری را آزمایش کرده‌است. در یکی از این برنامه‌های غذایی میوه‌خواری بود، که نام اپل (سیب) را برای شرکتش برگزید. به نظر او این نام «زنده و شوخ و آرام‌بخش» بود

نوآوری‌ها

تا اکتبر ۲۰۱۱ جابز به عنوان مخترع اصلی یا شریک در اختراع حدود ۳۴۰ پتنتیا کاربرد پتنت در امریکا حضور داشته‌است. این پتنت‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون رایانه و دستگاه‌های قابل حمل (شامل لمسی)، اسپیکر، کیبرد و آداپتور تغذیه تا راه‌پله، گیره، آستین و تسمه دیده می‌شود.

آی‌مک
نسل اول آی‌مک
نوشتار اصلی: آی‌مک

آی‌مک اولین محصول طراحی شده حاصل از همکاری جابز و جاناتان آیو است که پیروزی بزرگی هم برای آن‌ها به حساب می‌آمد. رایانه رومیزی که در ماه مه سال ۱۹۹۸ برای استفاده خانگی وارد بازار شد. جابز اصرار داشت که این محصول باید محصول کاملی از آب دربیاید. همراه با کیبورد، مانیتور و کیس، که درست پس از درآمدن از جعبه باید قابل استفاده باشد.

این رایانه با قیمت ۱۲۹۹ دلار عرضه شد و در شش هفته اول ۲۷۸۰۰۰ قطعه از آن به فروش رفت.

در تاریخ عرضه محصولات اپل، این رایانه یکی از بالاترین سرعت‌های فروش را داشت و مهم‌تر از این‌که ۳۲ درصد از فروش مربوط به افرادی می‌شد که رایانه را برای اولین بار خریده‌اند و ۱۲ درصد دیگر نیز قبلا از ویندوز استفاده می‌کردند.

آی‌پاد
نسل اول آی‌پاد
نوشتار اصلی:آی‌پاد

در پاییز سال ۲۰۰۰، جابز شروع به ساختن یک پخش‌کننده موسیقی قابل حمل کرد. جابز علاقه خاصی به این پروژه داشت، زیرا موسیقی را دوست داشت. زمانیکه پروژه شروع شد، جابز خود را غرق در آن می‌دید. خواسته اصلی او سهولت بود. او آزمونی را به کار می‌برد. اگر او آهنگ یا عملکردی را می‌خواست، آیا می‌توانست در سه کلیک به آن دست یابد.

تونی فادل می‌گفت: «زمان‌هایی بود که ما درباره مشکل رابط کاربری به مغز خود فشار آورده‌بودیم و فکر می‌کردیم همهٔ گزینه‌ها را درنظر گرفته‌ایم، و او می‌گفت: آیا به این فکر کرده‌اید؟ او مشکل یا رویکرد را مجددا تعریف می‌کرد و مشکل کوچک ما برطرف می‌شد.» اپل گزارش داد که تا اکتبر ۲۰۱۱، تعداد ۳۰۰ میلیون آی‌پاد در سرتاسر جهان فروخته‌شد. آی‌پاد وسیله‌ای بود که اپل را از یک سازنده کامپیوتر به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل کرد.

آی‌فون
نسل اول آی‌فون
نوشتار اصلی: آی‌فون

استیو جابز در مک‌ورلد ژانویه ۲۰۰۷ آی‌فون را معرفی کرد. جابز گفت: «امروز ما قصد داریم سه نوع محصول انقلابی از این دسته را معرفی کنیم.

  • اولین محصول یک آی‌پاد با صفصح نمایش پهن با کنترل‌های لمسی می‌باشد.
  • دومی یک دستگاه تلفن همراه انقلابی است.
  • و سومی یک ابزار ارتباطات اینترنتی است.

اینها سه وسیلهٔ جداگانه یا مجزا نیستند، بلکه یک دستگاه است که ما آن را آی‌فون می‌نامیم.»

پس از عرضه آی‌فون، برخی از طرفداران تا حدی به او تبریک می‌گفتند و خوشحال شده‌بودند که گویی حضرت عیسی را دیده‌اند و قصد دارند از وی انجیل مقدس بخرند.

تا پایان سال ۲۰۱۰، اپل ۹۰ میلیون گوشی آی‌فون فروخت و بیش از نیمی از سود تولید شده در بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داد.

آی‌پد
نسل اول آی‌پد
نوشتار اصلی: آی‌پد

در سال ۲۰۰۷ هنگامی که جابز ایده‌هایی درباره یک نِت‌بوک ارزان‌قیمت در سر می‌پروراند، پروژه تبلت شتاب گرفت. در یکی از جلسات ایده‌پردازی تیم اجرایی در یک دوشنبه، ایوه این سوال را پرسید که: «چرا دستگاه‌ها باید کیبوردی داشته‌باشند که به صفحه لولا شود؟ این طرح گران‌قیمت و ضخیم است.» او بیان کرد که می‌توانیم با استفاده از یک رابط چندلمسی، کیبورد را روی صفحه قرار دهیم، جابز هم موافقت بود. بنابراین منابع در جهت تسریع پروژه تبلت سامان‌دهی شدند تا طراحی یک نِت‌بوک. جابز در ابتدا تصمیم گرفت که در آی‌پد از چیپ اتم که اینتل در حال ساخت آن بود استفاده کند، اما در نهایت در آی‌پد از پردازنده‌ای بر اساس معماری ARM استفاده‌شد.

پس از عرضه محصول در ژانویه ۲۰۱۰، در کمتر از یک ماه، اپل یک میلیون آی‌پد فروخت. این نرخ فروش دوبرابر نرخ فروش آی‌فون بود. تا ماه مارس ۲۰۱۱، نه ماه بعد از عرضه آن، ۱۵ میلیون دستگاه فروخته شده‌بودند. این تا حدی موفق‌ترین عرضه یک کالای مصرفی در تاریخ شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

خوش اومدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کامپیوتر دونی و آدرس computerdooni.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 12
بازدید کل : 3218
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1